6 zaujímavých faktov o oceli

Oceľ vzniká zliatím uhlíka so železom, pričom „do hry“ vstupujú aj prímesi chrómu, kremíka či mangánu. Existujú síce materiály, ktoré sú odolnejšie, pevnejšie a aj tvrdšie ako oceľ, no ani jeden sa nevyznačuje tak vzácne vyváženými vlastnosťami, ako práve táto zliatina. Oceľ je dostatočne pevná, pružná a tvrdá, zároveň sa pomerne ľahko obrába, tvaruje a aj recykluje. Aj vďaka svojim mechanickým vlastnostiam patrí oceľ medzi najpoužívanejšie konštrukčné materiály na svete.

Nájdete ju takmer všade

Oceľ sa používa v takmer každom odvetví priemyslu. Výrobky či súčiastky z ocele nachádzajú uplatnenie v energetike i stavebníctve, ktoré je mimochodom najväčším spotrebiteľom ocele. Nezanedbateľný podiel na využívaní ocele však má aj doprava, automobilový či strojárenský priemysel.

Výhodou je vysoká odolnosť

Drevo či betón sú porézne materiály, na ktorých sa môže podpísať pôsobenie vlhkosti, dažďu, snehu či drsných klimatických podmienok. Tieto faktory však nijak neovplyvnia fungovanie oceľových konštrukcií a budov (podobne ako fungovanie a vlastnosti presklených fasád). Oceľ je vysoko odolný materiál, schopný odolať rôznym tlakom či výkyvom teplôt bez toho, aby ovplyvnili jeho integritu. Tá sa navyše dá ešte viac posilniť pozinkovaním alebo galvanizáciou.

Aj prvý mrakodrap mal oceľovú konštrukciu

Oceľové konštrukcie môžeme nájsť na mnohých miestach. Z tohto materiálu sa dokonca stavali aj mrakodrapy. Ten prvý postavili v roku 1884 v Chicagu. Jednalo sa o dnes už neexistujúcu výškovú budovu s názvom Home Insurance building. Postavil ju legendárny staviteľ William L. B. Jenney ako vôbec prvý mrakodrap na svete. Pri stavbe budovy bola použitá oceľová rámová konštrukcia.

Oceľová Eiffelovka

Zo železa a ocele je postavená aj Eiffelova veža, ikonický symbol Paríža. Svojho času bola práve „Eiffelovka“ najvyššou budovou na svete. Do prevádzky ju uviedli v roku 1889. Eiffelova veža meria 324 metrov, no keďže oceľ a železo sa pri zahrievaní rozťahujú, počas horúcich letných týždňov je parížsky monument ešte o 6 centimetrov vyšší.

Ako sa upravujú vlastnosti ocele

Úprava vlastností ocele sa dosahuje pridávaním rôznych, takzvaných legovacích prvkov do taveniny priamo počas jej výroby. Tvrdosť ocele zvyšuje volfrám či vanád, ktoré sa spolu s kobaltom a uhlíkom podieľajú aj na zvyšovaní oteruvzdornosti. Pevnosť sa dodáva primiešaním chrómu a niklu, väčšiu elasticitu zabezpečí kremík.

Vplyv ocele na bezpečnosť automobilov

V automobilovom priemysle sa využívajú rôzne druhy ocele. Už samotný rám vozidiel je vyrobený z ocele, pričom sa kladie dôraz na to, aby bol čo najľahší a najbezpečnejší. Na bezpečnosť pasažierov v autách však „dohliadajú“ aj ďalšie komponenty; napríklad oceľové zámky dverí, ktoré udržia dvere zatvorené aj počas zrážky, či oceľové časti bezpečnostných pásov. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *